
 
 
 
 

Title The Newspapers of Mandalay and Their Impact 

All Authors Yan Naing Lin 

Publication Type Local Publication 

Publisher 

(Journal name, 

issue no., page no 

etc.) 

 

Universities Research Journal, Vol. 10, No 9, 2018, , (page. 311-335) 

Abstract 

The newspaper, foremost one of the periodicals, initiated in Mandalay under the 
reign of king Mindon with the intention to respond on the propagation and 
annihilation of the British imperialists to him, had to survive and developed 
successively under the far-reaching repercussion of the time and period. The 
newspapers developed in Mandalay were though legged behind to other 
periodicals of Yangon in publish, they were able to chase up to them and led to 
the enlightenment of the people. The periodicals in Mandalay of that time not 
only had to agitate the people in the political movements, but they also led to 
the issues of art and literature. 

Keywords 

 
Newspaper, Mandalay, Impact, Periodical 

Citation  

Issue Date 2018 

 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9  

 

The Newspapers of Mandalay and Their Impact 

Yan Naing Lin

 

 

Abstract 

The newspaper, foremost one of the periodicals, initiated in Mandalay 

under the reign of king Mindon with the intention to respond on the 

propagation and annihilation of the British imperialists to him, had to 

survive and developed successively under the far-reaching repercussion 

of the time and period. The newspapers developed in Mandalay were 

though legged behind to other periodicals of Yangon in publish, they 

were able to chase up to them and led to the enlightenment of the 

people. The periodicals in Mandalay of that time not only had to agitate 

the people in the political movements, but they also led to the issues of 

art and literature.  

Keywords: newspaper, Mandalay, impact, periodicals 

 

Introduction 

 Media is a public communication which refers to the Periodicals 

such as the newspaper, journal and magazine etc.,movies and broadcasting. 

The news, education and entertainment were contributed through these 

media. Through journals, magazines, movies and televisions, the public 

communication ways were regarded.
1
Among the public communication 

routes, the newspaper was the foremost. In the world, journals and 

magazines appeared not more than 300 years. In Europe, the newspaper had 

appeared in the early 17
th

 century, but in Myanmar, the newspaper started to 

appear only in the later 19
th

 century. Newspaper is a news sheet which 

described news. Today, newspaper is a daily issue. There are newspapers 

which published once in a day and once in three days. If the weekly issue is 

published more than once, it can be called newspaper.  

 

 

                                                           
 Lecturer, Dr. Department of History, University of Mandalay 

1
 Guardian U Sein Win, The Fourth Pivot and the Guardian Daily,Yangon, The Guardian  

   Press House, 1993 PP. 1-3 



312                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

The Meaning of newspaper and its dignities 

The news is one of the vital pivots for the inter-relationship among 

the human beings. As the English words 'News' is described the all of facts 

from North, East, West and South, and the word appeared from the 

combination of these four words. Some people called as the newspaper 

because they were written in combination on the facts of chatting at the 

monasteries and pagodas at weekends. Newspaper is very important for a 

country so the respective government understand that it should have to 

control. In western countries there are four main pivots and the newspaper 

is regarded as the fourth pivot.
1
 The main work of the good newspaper is to 

describe the events of a day like a mirror. Besides, there are four basic 

principles that the newspaper has to oblige not to insult the right of people 

chances. They are: (1) correcting, (2) describing only the facts (3) polite, 

and (4) fair. The primary purpose of the newspaper is that to get the current 

affairs more quickly and more rightfully and immediately to write down 

them to be known by the whole country. The newspaper is exploring the 

news.
2
 

Although the public affairs are described in the periodicals, they are 

today news in today but they are going to be changed into history on 

tomorrow. Moreover, periodicals recorded not only the history but also 

created future history. Among those periodicals, newspaper gives the 

priority on the political and social affairs but journals and magazines 

emphasize on the literature and culture.
3
 

 

The introduction of newspapers in Myanmar 

After the First English-Myanmar War, the first Myanmar newspaper 

appeared under the High-Commissioner, Mr. Bloundell and it was the 

regime of King Thayawady in Upper Myanmar.  Mr. Blownded had the 

                                                           
1
 Monk, ruler, people and Journalism 

  Daw Khin Myo Chit, The World of Periodicals,  Yangon, Zambu Meitswe pitakat Press    

  House, 1952. pp-1, Legislative pivot,  Executive pivot, Administrative  pivot, and 

 PeriodicalsGuardian U Sein Win, The Fourth Pivot and the Guardian Daily, Yangon, The 

 Guardian Press House, 1993 PP. 14 
2
Zeya, The duty of newspaper is to explore,The Newspaper, The Myanmar Writer 

 Association, 1963, PP-5 
3
 Zawana, The Periodicals and the Politics, The Papers on the History of Periodicals 

  Yangon, Sarpay Beikhman, 1978pp-523 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         313 
 

intention for the Myanmar people to read English newspaper with interest 

so he guided to publish the Moulmein Chronicle in English on 

3,May,1836. The editor of Moulmein chronicle was Mr.Blendal and George 

Hugh also did as an editor. In 1842 the Christian Baptism missionary 

association published a newspaper in Karen language which named "Sil 

Tygi" (the Morning Star) once a month at Moulmein. The first Myanmar 

Language newspaper which named "Dhammathi" (The Religious Herald) 

was published at Mawlamyaing. After the Second Anglo -Myanmar War, 

the newspapers were abundantly developed in Lower Myanmar. They were: 

(1) The Maulmain Chronicle (1856, March, 3) 

(2) The Maulmain Almanac (1844)  

(3) The Maulmain Advertiser (1846, July, 1)  

(4) The Frend of Burma (1846) 

(5) The Maulmain Observer (1865) 

(6) Rangoon Chronicle (1853, January, 5) 

(7) Pegu Gazette (1853, July) 

(8) Rangoon Time (1858, June, 2) 

(9) Rangoon Gazette (1861)
1
 

(10) Burma Herald (1871) 

(11) Burma News (1872) and so on.  

 

The introduction of newspaper in Mandalay 

 TheBurma Herald Newspaper was very important for developing a 

newspaper at Mandalay. This newspaper was appeared when the Myanmar 

envoys led by Kin Wun Mingyi, visited to the European countries and 

trying to make good international relations. They had found the importance 

of newspaper in those countries and reported the newspaper matter to the 

King Mindon The King wanted so much to publish a newspaper. At that 

intention, King Mindon consulted with his ten
2
 administrative leading 

                                                           
1
 Cuttriss, C.A, Early Newspapers in Burma, J.B.R.S, XXVII, III, 1937. PP-280 

2
 Kin Wun Mingyi, Khan Bat Minister, Kani Minister of Interior, Saw Minister of  

 InteriorYaw Minister of Interior, Shwe Daik Minister of Interior, Poppa Assistant  



314                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

ministers on 15, May, 1873 to publish a newspaper quickly at Mandalay 

and then he ordered and passed the Newspaper Act of 1873 to establish the 

newspaper post.
1
 

 During his reign in 1874, The Mandalay Gazette (Ratanabon 

Naypyitaw newspaper) came to appear at Mandalay. When it was prepared 

to publish, King Mindon ordered, "If I am not fair, it should write about me, 

If my queens are not fair, it should write about them, if my daughters and 

sons are not fair, it should write about them, if high court judges are not 

fair, it should write about them; your newspaper should not get fault and 

any person from newspaper post should enter and go out without 

blockage"
2
Mindon Min made unity between King and people and then 

British made propaganda for Myanmar King to look down so he wanted to 

counterattack the British and he published newspaper. In the fourth clause 

of the 17 laws of King Mindon to establish the newspaper post: 

  "If the Continent of Europe, India, Rangoon, etc  

Insulted on Myanmar and broadcasted the rumors  

The Royal Palace Newspaper Post should reply, 

International may know about it 

and may believe on its benifit"3 

There are no evidences for the 26 points of press freedom passed by 

the king Mindon except the 17 laws in order to build the newspaper post.   

Nevertheless, the purpose of the king Mindon who published the newspaper 

to response on the propagations of the British had not been completed 

because the any responses of the Mandalay Gazette on the propagations of 

the British are not found. Above on this fact, it was said that the Myanmar 

journalists had no modern knowledge and ideas to response on the 

propagations of the British.
4
 But on the other side, it was a cleverness of 

                                                                                                                                                   
 Minister, Bhamo Assistant  Minister, Pagan Assistant Minister,Kin Zin Assistant 

 Minister. 
1
Dr.Than Tun, The Royal of Burma, Vol IX, Kyoto , The Centre for Southeast Asian  

 Studies, Kyoto University, 1989.  PP-209-211 
2
 Ludu U Hla, The Newspapers  are telling the history,,Mandalay, Kyeebwaye, 2

nd
 Issue,  

 2011, September,. pp-391 
3
 Laws for the  Newspaper Post, Pu-1695, National Library. 

4
 Zawana. The Periodicals and the Politics.Papers on the History of the Periodicals,  

 Yangon, Sarpay Beikhman, 1978.  pp-527 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         315 
 

Myanmar journalists who knew and understood well the real position of 

strength between their kingdom and the English imperialist andthey 

remained in quiet without response. And they were not learned well the 

journalism.  

King Mindon let Ah Hee, a half Chinese-blood, to administer the 

Mandalay Gazette. . Ah Hee was conferred with the title of Nay Myo Thi 

Wa Thippa and appointed as a herald.English telegram and foreign news 

were translated by Ah Hee but Maung Htin had to write in Myanmar with 

disciplines.The style of writing used rhyme and rhyming scheme like a 

poem; as a result of his effort, the numbers of newspapers were increased.
1
 

When king Thibaw came to the throne, he divided the departments 

into 14 departments and the respective ministers had to administer. The 

information department was included in the 13
th

 allotment department and 

governed by Mahar Min Hla Min Khaung. When the Mandalay royal 

palace was captured by the English in 1885 and the Mandalay Gazette post 

was made auction and so the Mandalay Gazette had disappeared like early 

newspapers. 

 

The development of newspapers in Mandalay 

 The newspapers were reappeared in Mandalay ten years after the 

king Thibaw had been deported. Those newspapers were "The Mandalay 

Herald", which was published in English and "The Upper Burma Gazette". 

From the beginning of the 20
th

 century, the newspapers which were 

published in Myanmar language had appeared. They were "The Mandalay 

Time Daily", "The Star of Burma, and "The Sun Daily"; In addition, The 

Mandalay Buddhist Missionary Association Newspaper and The 

MyanmaHitakari Fortnightly Journal were also appeared.
2
 

The Myanmar nationalist movements were initiated when Young 

Men Buddhist Association (Y.M.B.A) started to appear in 1906. Thakhin 

kotawhmine's writings on the nationalist inspiration were the forerunner to 

appear political writings in Myanmar.
3
So also as a result of Thakhin 

                                                           
1
 Ludu U Hla, The Newspapers are telling the history., Mandalay, Kyeebwaye Book 

  House, 2
nd

 Issue, 2011, September, PP-389, 
2
 Maung Thit Lwin (Ludu), Early Myanmar Newspapers,  Yangon, Bagan Book House,  

 1970. pp 165-6 
3
 U Tin Htwe, The Role of Literature in the building of a Nation,.B.R.S, LV, i&ii, 1972, 



316                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

Kotawhmine's writings, U Ba Kalay's editorial cartoons and the background 

of the Y.M.B.A, the Sun Daily was famous. The Sun Daily and its 

contemporary newspapers: The Light of Myanmar and The Knowledge had 

participated in the front of the Myanmar's political field and they led the 

Myanmar newspaper in the early 20
th

 century.
1
 

Thus in the early 20
th

 century; when many newspapers had 

appeared, the British government made censorship on the movies, drama, 

novel and the periodicals which were appeared of that time in Myanmar, to 

mould on the mind of the Myanmar people as they wish by controlling on 

the reading and the knowledge of the Myanmar's people. 

So the British Government passed the Drama Entertainment Act in 

1876, the Publication Act in 1898, The Periodicals Act in 1910 and Movies 

Act in 1918. Besides; the British government wanted to encourage on the 

self-conscious censorship of the Myanmar by demanding definite 

insurances or if the book was crossed by red pen with censorship lines or if 

the essay was fined severely,.
2
India printing press Act was started to use in 

Myanmar in 1914. The 1910 Periodicals Act became widely in the later 

month. Later 1919, three newspapers from Myanmar were taken action 

according to 1910 printing press act. Those newspapers were "The Sun 

Daily (1917)"
3
, "The knowledge (1919)

4
 and The Rangoon Mail (1919).  

At that time, the newspapers which were published in Mandalay 

were - (1) Buddhist Missionary Association newspaper (1900, July) and (2) 

The Sun (1917). Buddhist Missionary Association newspaper was published 

by Buddhist Missionary Association of Mandalay. It was the first Myanmar 

religious newspaper and it was published in Myanmar language. It was 

published once a month. The size of newspaper was 15"×10" in December, 

1904. In April, 1907, the size of newspaper was 18"×11". In March, 1912, 

the size of newspaper was 13"×8". In June, 1916, newspaper was changed 

into book and its size was 9"×6".  

                                                                                                                                                   
  December. pp-1 
1
 U Phoe Kyaw Myint,  The Myanmar Newspaper, , Myanmarsar Myanmarhmu, Yangon, 

  Seikkuchocho Book House,2010. PP-174 
2
 Emma Larkin, The Self-Conscious Censor, Censorship in Myanmar under the British  

 Rule  (1900-1939)pp-65. 
3
 It was taken action for a cartoon of U Ba Kalay in the issue of 1917. 

4
 It was taken action for its essay "Shoe Question" in the issue of 1919, September. 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         317 
 

The purpose of that newspaper described the benefits of Buddhism 

and nationals and to increase the learning of pitakat literature together with 

pariyatti Sasana and to establish the monastic schools. At that newspaper, it 

was found the news concerning with the activities of Y.M.B.A.
1
 

The Myanmar Hitakani Fortnightly Journal was issued in 1903 

and it was issued by the Yatanabon book house and the MyanmarTha-mar-

daw(physician) clinic in Mandalay. It was published twice a month and 

pages numbers were orderly pressed.
2
 

 In April, 1907, W.T Lidbetter published "The Burma Critic" in 

Mandalay. It was published once a week. In 1908, Wilkinson had bought 

that newspaper and did as an editor. Although Wilkinson had published 

"The Mandalay Herald" until 1896; it did not develop so he changed the 

name into "The Upper Burma Gazette” and published. The Upper Burma 

Gazette was the first English language newspaper at Mandalay. That 

newspaper was started to publish on 1, May, 1900. At first, it was published 

thrice a week but more and more people liked it so it was published daily. 

In 1907 Mr. Providence conducted as an editor. The price of newspaper was 

three kyats for a month but later the price was reduced for eight pence for a 

month.  

 The Mandalay Time was published in Mandalay. After the King 

Thibaw had been deported, it was the first Myanmar newspaper in 

Mandalay. It was started to publish in 1886. The Mandalay Time newspaper 

was published thrice a week-Tuesday, Thursday and every Saturday. The 

newspaper published in April 29, 1913 in which subtitles were divided and 

shown; they were telegram, Mandalay Time news, local news, general news 

and essays and telegram, etc.  

The contemporary of The Mandalay Time Newspaperwas the The 

Star of Burma. After King Thibawaw had been deported, U Phoe Lwin 

bought The Ratanabon NaypyidawNewspaperprinting press from the hand 

of U Ah Hee and changed into the name of “The Mandalay Friend” and 

published it. But it was lasted about merely 3 or 4 years. U Nyunt published 

“The Star of Burma” by that Ratanābon Royal printing press machine in 

1900. It was published until the Second World War was broke out. In 1909, 

                                                           
1
 Maung Thit Lwin(Ludu), Early Myanmar Newspapers.Yangon, Bagan Book House, 

  1970. pp-215-6. 
2
 Takkatho Htingyi, Index to the Myanmar Newspapers, Vol I, Yangon, Sarpay Beikhman, 

  1992, pp-114 



318                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

The Star of Burma described emphatically on editorial, religious affairs 

and social affairs. The price was 8 kyats for a year at Mandalay but 11 kyats 

for far towns. In 1940 issue, the size of newspaper changed into 9"×12". It 

had 20 pages.
1
 

The Star of Burma was at the top of the list among the newspapers 

of that time but it did not participate in the political activities like “The Sun 

Daily” and “The Light of Myanmar” and it did not motivate on the political 

affairs but it described only the news. It wrote emphatically for the 

development of national, religion and Buddhism together with slogan; and 

religious and social affairs.
2
 

In the early 20
th

 century, Myanmar political alert and nationalism 

started to arose so Myanmar newspaper which emphasized on nationalism, 

appeared. In 1914, when the First World War broke out; its wave affected 

directly on Myanmar political spirits a little. But that war affected indirectly 

on Myanmar people was great.Myanmar newspapers which were published 

in the patriotic (Wunthanu) period were:(1) Religious affairs newspapers, 

(2) Economic emphasized newspapers and (3) Political emphasized 

newspapers.
3 

The Myanmar newspapers which tended to the patriotism, supported 

on the activities of the Wuntharnu Party. The Kommarri was issued in 

Mandalay with the intention to commemorate the 9
th

 Conference of the 

Wuntharnu Parties which was held in October 12, 1921. The publishers 

were women, and it was the first Myanmar women newspaper. The editors 

were Daw Htar, Daw Khin Aung and Daw Thit. At that time, the 

newspapers favoured on the patriotism were strong. . Among them, The 

Home Rule published in Mandalay was included. In the Wuntharnu period, 

the party newspapers denounced and wrote to each other and published as 

the rivals.  

At that time; the newspapers published in Mandalay were (1) The 

Bahosi (1921), (2) The Burma Patriot (1921), (3) TheKommāri  (1921), 

(4) TheHome Rule (1921), (5) The Mandalay Daily (1921), (6) 

Thihayarzar  (1921), (7) The Servant of Burma, (8) The New Leader 

                                                           
1
 Maung Thit Lwin (Ludu), The Early Myanmar Newspapers, Yangon, Bagan Book 

  House, 1970, PP-223-7 
2
 Aye Aye Mon, The Star of Burma, The Working People Daily, 10-11-1972 

3
 Ngwe U Daung, Sar Wingabar, Vol I,  Yangon, Panyar Alinpya Book House, 1963, 

 PP-132 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         319 
 

(1922), (9) Muli-editor (1922), (10) The Mandalay Mirror (1923), (11) 

Myanmar Goal (1923), (12) The Leader (1923), (13)The Myanmar 

Democrat (1925), (14) Thathana Mandaing (1926), (15) Myanmar Eye 

(1927), (16) Buddha Discourses Newspaper (1927), (17) The Mandalay 

Sun (1928), (18) the Mandalay Sun Special News (1929), (19) The 

Naypyitaw (1929), (20) The Myanmar Muslim Herald (1930). 

At that time, there were many newspapers which emphasized on the 

political affairs, were: (1) the Newspaper of political parties (2) the pro-

government newspapers, and the(3) the neutral newspapers.The Light of 

Myanmar and The Mandalay Sun supported on the 21 Members Party so 

those were 21 members party propagation newspapers. 

The Bahosi Daily which was published at Mandalay criticized 

strongly on government so it was closed. In May 21, 1946, U Ba Oo and his 

nephew U Aye Maung and a group of youths who supported on his ideas 

republished the The Bahosi Daily. . But as a result of financial crisis and 

the government's indirect pressure, it was closed again in June, 1947.  

The Sun Dailywas a pro -21 Members Party newspaper. In addition 

to these newspapers, there were also the neutral newspapers which did not 

accept any political ideas but they emphasized on the independence and the 

national unity. The issues of Mandalay among them were The Burma 

Patriot ,The Naypyitaw and The Myanmar Democrat. The Myanmar 

Democrat and The Naypyitaw made slogan not to bias towards the any 

party and published. In these newspapers, the news of Mandalay municipal 

was described mostly. 

The Burma Patrotic was published at Gon Tan quarter, 33
rd

 street 

at Mandalay in 1921. Later, it had changed to Let Sel Kan quarter, on the 

84
th

 Street and was published on everyday except the Sabbath day. When 

Mandalay city had been captured by the Japanese and its first issue was 

allowed. The first volume was published in May 12, 1942. The size of 

newspaper was 10"×13". The owner was U Thein Pe, a journalist. He was 

most tortured by the Japanese Army Police
1
 The publishing editor was U Ba 

Tin and the editor was U Maung Maung Khin. 

The Myanmar in the 1920-30, there was violent political activities in 

theWuntharnu age; many Myanmar newspapers were published, the party 

                                                           
1
 U Tay Zawbartha (Minhla Gonyaung), The Periodicals published during the 25 years, 

 About the Poem, About the Literacy, Mandalay, Kyeebwaye Press Hpuse, 1969, PP-335, 



320                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

newspapers were appeared to keep abreast that age current affairs and many 

party news were appeared. When their parties failed, those newspapers were 

disappeared and only their names were left. Among the issues of that age, 

the Mandalay issues newspapers: The Burma Patriotic, The Bahosi and 

The Mandalay Sun were published till to the post independent period. 

 In July 1926, Mandalay issue Sāsana Mandaing newspaper was at 

the top of religious affairs newspapers of that time. The Sāsana 

Mandaingnewspaper was monthly issue. It was more distinct than any other 

newspaper at that time because it described foreign religious affairs news. 

 Myanmar anti-imperialist, nationalist and independence movements 

were powerful in later 1930. At that time issue political literatures 

motivated with great acceleration on the public through newspapers, 

journals, sheets and Magazines. The number of writerswas more and more 

increased.
1
The British Government had come to face the new enemies: the 

threat of Communism and the shock of the religious and racial riots in 

Myanmar. They had to issue a great number of warning and demands for 

security from newspapers under the Indian Press and Unauthorized News 

Sheets and Newspapers Ordinance, 1930
2
.  

Under the Ordinance X of 1930, the presses and the newspapers 

would submit a higher bond (not less than 500 tickals and not more than 

5000 tiakls) and any those who violated on the any clauses of this ordinance 

would be punished for six months imprisonment, and his bond would be 

forfeited and would be asked for another higher bond. Under this Ordinance 

of 1930, a number of Presses and newspapers were disappeared. 
3
 

 At that time, Mandalay issue newspapers were:- (1) The Myanmar 

Patriot(1933), (2) The New Mandalay Sun, The Myanmar Voice (1938), 

(3) The Myanmar Pioneer (1938), (4) The Myanmar Economy (1938), (5) 

The Thanghawāda(Thangho Wada)(1938) and (6) The Mandalay Taing 

(The New Time Of Mandalay)(1940). 

                                                           
1
 Dr.Than Tun, The History that is in the rubbish,   Sarpay Inn-ah, Upper Burma Writers  

 Association, Mandalay, Kyeebwaye Press, 1970, pp-101-3. 
2
 Emma Larkin, The Self-Conscious Censor, Censorship in Myanmar under the British  

 Rule   (1900-1939)pp-89,  
3
 The Article (3)(3), The Article(18)(1)Indian Press and Unauthorized News Sheets and 

  Newspapers Ordinance, 1930 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         321 
 

It is found that the newspapers issued in the Second World War, 

were very little. Although The New Mandalay Sun supported on the 21 

Members Party in the early times, it changed and intended into the 

nationalist affairs when its branch was bought and republished by U Tun 

Yin in 1933.   Beginning from the Anniversary of the National Day in 

November 30, 1934, The New Mandalay Sun's special issue has 10 pages 

and the price was 2 Pyars. In 1936 it has 24 pages. The editor was U Khin 

Maung.  

In the Japanese period, kawabawasan, the chief of Japanese 

propagation department officer had given permit to work printing press 

works at Mandalay. The right of publishing newspaper had completely 

controlled by major Nagasaki from Japanese War Commission. In 

Mandalay Thakhin Thein Pe’s “The Burma Patriot was allowed to publish 

at first, when the Burma Patriot was stopped, “The New Mandalay Sun” 

was allowed to publish.
1
In the writing of local political affairs, The 

Mandalay Sun described fairly for the intention of national unity without 

bias towards the any party. 

 In the 1300
th

, The Myanmar VoiceDaily was published daily except 

Sunday. The chief editor was U Khin Maung, the old chief editor of The 

Mandalay Sun. The assistant editor was U Thein Aung who was a scholar 

of Pāli, Hindi and Sanskrit. In the headline of newspaper, it had been 

described, “To overthrow the any enemies of Myanmar in order to gain 

independence and to grow the economic and the power”. That newspaper 

was published at Deebo Street in Mandalay and its price was two Pyars.
2
 

The Thangha warda(Thangho Wada) Newspaper was distinct 

among the many newspapers of that time issued Myanmar newspaper. The 

manager of that newspaper was U Arsinna and the editor was U Thumana. 

Although the newspaper was administered by Sanghas, it is not the religious 

affairs newspaper, it is described as the Sangahs’ bold auspicious. That 

newspaper had been intended to publish for the propagation of sasana and 

literature development.  

Similarly, the facts needed to reform for the Myanmar nationals are 

also mentioned in the transformation section. The writing of newspaper is 

                                                           
1
 Thuriya U Than Maung, The Centenary of U Tun Yin, the Father of the Mandalay Sun, 

  Vol II,  Yangon, Moe Kyi Sarpay, 1991. pp-38 
2
 Maung Thit Lwin(Ludu), The Periodicals, The Working People Daily, 6-6-1968 



322                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

not one-sided but it is fair. It can be said that it has the modernized ideas for 

its motivated writings.. There has no religious affairs but it writes about the 

secular from the optimistic point of view in it.  It can be said that it is an 

issue highlighted on the patriotism for its writings with the motivation to 

encourage the Myanmar made materials, to keep patriotism, to alert national 

spirits and to set unity in the business.
1
 

 The Myanmar Uzun was started to publish at Kyauk Thwe Tan 

quarter, 84
th

 Street, Mandalay in July 31
st
, 1935. It was every day issue 

except Monday, the size of newspaper was 11"×13". The publisher was 

B.I.A U Maung Gyi and the chief editor was U Rar Soe. The manager was 

U Aye Maung. It supported on the coalition government led by Dr. Ba 

Maw. It was published until 1940 and stopped in the war. After the war, it 

had been transferred into Zegyo Wartan quater but in July 1945, it was 

republished. The size of newspaper was 7"×10", the price was 4 Pe. At that 

time, the publishing manager was U Aye Maung and the chief editor was 

B.I.A U Maung Gyi.
2 

Between 1930 and 1940, one of the development Myanmar 

newspaper was the appearing of the issue of evening news like the western 

countries. In that newspaper, people wanted to know in quick upon the 

economic and politics change according to the current affairs; but, it was 

known that these evening news had been appeared in Mandalay only after 

the 1940.  Those newspapers were “The Evening News (1949)” and “The 

Shwe Man Evening (1955)”. 

The Myanmar newspapers issued in the Second World War had 

highlighted on the war news. They were divided into (1) the newspapers 

issued before the entry of the Japanese (2) the newspapers issued after the 

Japanese had entered and (3) the newspapers issued during the Anti-Fascist 

Revolution and the post-war period. 

At that time, Mandalay issue newspapers were;- (1) The Mandalay 

Sun (1942),  (2) The Mandalay Myanmar Alin (1942), (3) The Doh 

Daung Lan (1942), (4) The Kanbawza (1943), (5) The New Burma, (6) 

The Shwe Man Aung Si (1945), (7) The Leader (1946), (8) The Bahosi 

(1946), (9) The People(1946), (10) The People Mirror (1947), (11)The 

                                                           
1
 Maung Thit Lwin (Ludu), The Samghowarda,  The Commemorate for the 150 years of 

  Mandalay City, M.C.D.C, 2011, 
2
 Mandalay and the Literacy trip, Vol II,  Commemorate to the Second Conference of the  

 Myanmar Literature and Journalists Association, Mandalay, Aung Offset, 1998, pp-28 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         323 
 

People Mirror Solider (1947), (12) The Emergency Daily (1947), (13) The 

Daily Novel (1948), (14) The Mandalay Taing(TheNew Time Of 

Mandalay) (15) The Myanmar Lanzin (1949), (16) The Evening News 

(1949), (17) The Yan Aung (1949).   

During the war, the newspapers published in Mandalay, were faced 

with the shortage of newsprint to publish. At that time in Mandalay, The 

Burma Patriot and The New Mandalay Sun were continued to publish but 

The Burma Patriot was early appeared after Mandalay had been occupied 

by the Japanese. In May 12, 1942, The Burma Patriot was republished and 

its size  was 20"×30" and it could be publish only one sheet.  The editor 

ofThe Burma Patriot was U Ba Tin. 

In early 1944, the Mandalay Sun could be published only one sheet 

as for the rare of newsprint and the size was changed many sizes into 8×13, 

10×13, 11×15. The variety of colour paper was used to publish. During the 

war time, the Yangon issues did not face the shortage of newsprints like 

Mandalay issues but it could be continued to publish with white paper. 

During the Japanese period, the newspapers have no press freedom except 

the some government issues. The issue of at that time: The Burma Patriot 

,The New Mandalay Sun, The Light of Myanmar and The Sun Daily did 

not dare to criticize on the Japanese government and its administration.
1
 

Doh Daung Lan( Our Peacock Flag)’s directors were women and it 

was published in bi-lingual (English-Myanmar). It was published in 

Mandalay, Let Sel Kan quarter, at the Taing Chit press houses. It was 

published in March, 1942 under the slogan of "the women should 

participate not only in the businesses but also in the development of the 

country as like as the men”. The owner was Daw Ahmar, the editor was 

Daw Hla. As the newsprints are rare, the size of newspaper was different. 

When someone were wondering in politics so they advice and motivated to 

form the sixth force and it was called “The Sixth force Newspaper”. 

The People Journal “was issued twice a month but in April 19, 

1946, it was enlarged into newspaper.. The People Journal intended to 

support for the A.F.P.F.L's independence struggles, so 1945 issue journal 

had been changed to publish.
2
 The Chief of editor was Shwe U Daung, in 

                                                           
1
 Ludu U Hla, The Myanmar in the War Time: Told by the Newspapers, Vol I, Mandalay, 

  Kyeebwaye Press, 1969,  PP-175-6, 
2
 Anna Allott, Half-A Century of Publishing in Mandalay, The Journalof Burma Studies, 

 Volume I, PP-85 



324                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

charge of editor was Ludu U Hla. It was published by the Kyeebwaye 

printing press which situated on the  84
th

 Street, Let Sel Kan quarter in 

Mandalay. It was published every day except Sunday. Most of the 

organizations were supporting on the A.F.P.F.L. It could be said that it was 

a force for A.F.P.F.L's independence struggles. On November 2, 1946, 

when Burma Communist Party was expelled from A.F.P.F.L, the People 

Daily supported on the A.F.P.F.L's independence activity; and on the other 

side it wrote and demanded for the national unity and peace till it was 

closed down finally.The contemporaries of the People Daily at that time 

were “The Shweman Aungsi, The Bahosi, The Leader Daily, The People 

Mirror, The Mandalay Taing (The new Time of Mandalay Daily)and the 

Myanmar Uzun.When Karen insurgents occupied Mandalay, there was no 

publication of newspapers.
1
The issues in Mandalay at that times were. The 

Wuttu Nayzin,The Bahosi, The New Burma , The Shweman Aungsi, The 

Yang Aung Daily, The Myanmar Lanzin , the Sunday Evening, The 

Mandalay HittaingThe Mandalay Sheh Saung (The Mandalay Pilot)and 

The Mandalay Sun.
2
 During ten years after the assuming of independence , 

civil war, Komintang invasion and political uprisings were appeared under 

the A.F.P.F.L Government and so there was no press freedom as the 

government made pressure on the newspapers. 

As U Nu was leading to a coalition government of several parties 

with the various individuals and policies, he could not effort so much for 

the maintenance of the press freedom although he was himself a writer and 

believed on it. His government therefore confronted many times with the 

journalists and writers.
3
 Besides, U Nu was not also able to control on the 

activities of his some ministers of the government who abused on the 

weakness of the press laws and regulations of that time as there were 

absence of the definite laws and regulation of the press. Under his 

Parliament government, many journalists, writers and politicians were 

arrested and sentenced to the imprisonment for violating on the sub-article 

(124) of the Indian Penal Code of 1861.
4
  

In the time of Revolutionary Council, parties back up newspapers 

and private newspapers were disappeared slowly under the Law to guard on 

                                                           
1
 Win Tin, The History of the People Daily Post and the list of its Publication 

2
 Shwekaingtha, The Centenary of Mandalay,  Mandalay, The Kyeebwaye Press, 1959, 

 PP-327 
3
 U Thaung, A Journalist, A King , an Army in Burma, PP 

4
 U Thaung, A Journalist, A King , an Army in Burma, PP-6-7, 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         325 
 

the national unity which was declared in March 28, 1964,and the some were 

nationalized when political parties did not have chance to stand.  Mandalay 

newspapers; The Bahosi, The Myanmar Lanzin  and The Man Khit (The 

Mandalay Times)
1
 were  stopped at that year.  So after 1965, The People 

Daily   became the only one newspaper in Mandalay and it was also stopped 

on 7, July, 1967. The People Daily issued between 1960 and 1967 became 

more better than before in quality and it had verity of sections.  

The Bahosi was issued once a week in the early 1950 with the name 

of “Bahosi Newssheet.” and it had been changed to publish daily. Its 

manager was U Aye Maung, the executive editor was Baho Than Nyunt, 

consultant editor was U Myo Htun, news editor was U Thein Hlaing and 

associated editors was U Ko Ko Lay. At that issue, columns for the news 

section and essays section are included
2
 

In the issues of1956, The Bahosi Daily wrote on the presence 

Myanmar's political situations. It is written that the internal insurgencies are 

appeared for the many disagreements and the coups among the A.F.P.F.L 

Government, the union is faced from the danger of disintegration as the 

national races asked the rights for the separation from the union. It is 

written on the essays and news about the political conditions of Myanmar 

around 1956, as like as his slogan, “The newspaper is the ears, eyes and 

voice of a nation”.
3
  The news and essays about the Burmese Communist 

Party and internal insurgencies are described on the issue of February 4, 

1956.
4
 

During the Anti-Fascist revolution period, the alliance forces had re-

entered into the Myanmar. Their propaganda newspapers were: The New 

Age, The Doe Aung Myay, The Shweman Aungsi, The Tet Khit Myanmar 

and The Shwe Myaing Ahthan. At that time in Mandalay, “The Shwe Man 

Aung Si” was started to publish from the war news of the British 

Broadcasting Centre as the Mandalay-Maymyo War newssheet. At its first 

issue, it was published twice a week but it was issued everyday except 

Monday. As it was published by British government information 

                                                           
1
 1-10-1963, 15-1-1964,  

2
 The Bahosi Daily, 7-11-1955 

3
 Thein Htut (Yangon), The Present Myanmar and the Newspapers, PP-12, 

   The People Journal, No.18(Special Issue) 
4
 The Bahosi Daily, PP-3, 4-2-1956, 



326                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

department, the administrative system of the British government is 

explained and it is written with the intention of propagation.  

Current news and economic news which were concerned with 

current A.F.P.F.L government are described in The Shweman Aungsi 

which was published in April, May and June in 1951 like other newspapers. 

In The Shweman Aungsi, which was published in April 22, 1951, insisted 

with the title of “A.F.P.F.L Government and Election”,.
1
 

 In The Shweman Aungsi which was issued in April 27, 1951, 

mentions the news on the resignation of the executive members of the 

A.F.P.F.L from Mandalay district on the account of disagreement.
2
 It is 

found that The Shweman Aungsi wrote most of the political critic and 

essays on the presence A.F.P.F.L government.
3
 

 

Conclusion 

The Newspapers started to appear under the reign of King Mindon 

in Mandalay with the intention to response to the propagation of the British, 

had survived and developed together with the Anti-Imperialist, Anti-Fascist 

and the nationalist movements like the other newspapers of Myanmar.  

Although the Mandalay newspapers were lagged behind the Yangon 

periodicals in its initiating, in number and in the political alert during the 

patriotic (Wun-thar-nu) period between 1920 and 1930), its acceleration of 

political alert is more stronger. The appearance of the first Myanmar women 

periodical like The Konmari, became a modernization and an impetus of 

the Mandalay periodicals. The replacement of the Mandalay New Sun at the 

place of The Sun continued to be strong the impetus of the Mandalay 

periodicals. Besides, the role of the Mandalay periodicals became higher in 

the nationalist movements as for the some newspapers which gave priority 

to the patriotism and published under the leading of the monks, like The 

Thangha Wada(Thangho Wada). Even in the Japanese period in which the 

publication of periodicals were very little as there was no press freedom, the 

Mandalay periodicals' momentum continued to exist as for the issue like 

The Doh Daung Lan which was published by the women. The factors 

                                                           
1
 The Shweman Aungsi, 22-4-1951, 

2
 The Shweman Aungsi, 27-4-1951, 

3
 The Shweman Aungsi, 5-5-1951, 

 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         327 
 

which had contributed to the development of Mandalay periodicals were: 

(1) at that time, there was no censorship on the periodicals especially ten 

years after the independence (2) during the post-war period, the University 

atmosphere and the young intellectuals had entered into the Mandalay 

periodicals field (3) during the Cold War, they had got the contacts with the 

super powers like the U.S and the Soviet Union and also with their 

ideologies. As a result of these consequences, in the periodicals  of Mndalay 

at that time :The New Mandalay Sun, The People Daily(Ludu), The People 

Journal(Ludu), The Bahosi Daily , The Mandalay Hittaing , The Yaung Ni 

Journal (The Dawn),had come to insert about the writings on the support 

for the  leftist and rightist ideologies, commentaries,  writing on the requests 

for the national unity, literature, culture and the artistic matters. These 

newspapers given priority to the politics, were as disappeared as the fowl 

and the bird after the Revolutionary Council came to the power. But the 

Mandalay newspapers continued to struggle in the seeking of press freedom 

till to the last time.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



328                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

Appendix (A) 

 

   The Yatanabon Naypyitaw Newspaper issued on 24-9-1876 

 

    The Myanma Uzun  issued on 10-12-1935 

 

 

The Star of Burma issued on 6-7-194 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         329 
 

Appendix (B) 

 

The Naypyidaw Newspaper  Issued on 14-12-1925 

 

 

The Burma Democrat Issued on 7-12-1925 

 

 

The Leader Issued on 15-1-1947 



330                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

Appendix (c) 

 

        The Thangawada Issued on 1-12-1938 

 

 

   The Burma’s Voice Issued on 8-8-1938 

 

 

          The Mandalay Sun Issued on 16-5-1943 

 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         331 
 

Appendix (D) 

 

The Myanma Lanzin Issued in 1950 

 

 

The Bahosi Daily Issued on 20-4-1946 

 

 

The Shweman Evening Issued on 6-7-1955 



332                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

Appendix (E) 

 

                The People Daily Issued on 8-5-1948 

 

  

The Mandalay Hittaing Issued on 1-1-1957 

 

  

The Yan Aung Daily Issued on 19-7-1949 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         333 
 

Appendix (F) 

 

 The Mandalay Ahyepaw Daily Issued on 15-12-1947 

 

                  The New Time of Mandalay Daily Issued on 19-12-1947 

 

The Shwe Man Aung Si Daily Issued on 4-1-1950 

 



334                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

Appendix (G) 

 

The Taing Chit Daily Issued on 27-7-1942 

 

The Mandalay Times Issued on 28-4-1961 

 

Thadinhlwar Issued on 4-1-1950 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         335 
 

References 

Laws of the Newspaper Post, Pu-1695, National Library. 

Dr.Than Tun, The Royal Orders of Burma, Vol IX, Kyoto , The Centre for Southeast 

                Asian Studies, Kyoto University, 1989.  

Guardian U Sein Win, The Fourth Pivot and the Guardian Daily, Yangon,   

                        The Guardian Press House, 1993, Winpe, The History of Journalism, 

Ngwetaryi Magazine, 1974, November. 

Daw Khin Myo Chit, The Field of Periodicals, Yangon,   Zambu Meitswe pitakat Press 

                 House, 1952. 

 Zeya, The duty of newspaper is to explore, The Newspaper, The Myanmar Writer  

                        Association, 1963, 

 Zawana, Periodicals and Politics, The Papers on the History of Journalism, Yangon, 

                        Sarpay beikhman, 1978. 

U Tin Htwe, The Role of Literature in the building of a Nation, J.B.R.S, LV, i&ii, 

                        1972, December. 

Dr. Than Tun, History of the Early Myanmar Literature, Myanma Thuratthati, 

                         Yangon, Seikkuchocho Book House, 2011. 

 Maung Su Shin, Maung Paw Yun, Thein Tan, “What the Journalism is. “ 

        Yangon, Innwatun Sarpaytaik, 1974. 

 Maung Thit Lwin (Ludu), The Early Myanmar Newspapers, Yangon, Bagan Book  

 House, 1970. 

Cuttriss, C.A, Early Newspapers in Burma, J.B.R.S, XXVII, III, 1937. 

Ludu U Hla, The Newspapers  are telling the history, Mandalay, Kyeebwaye, 2
nd

 Issue,  

               2011, September,. 

Takkatho Htingyi, Index to the Myanmar Newspapers, vol i,  Yangon, Sarpay  

 Beikhman, 1992,  

Dr.Than Tun, The History that is  in the rubbish, Sarpay Inn-ah, Upper Burma Writers 

                Association, Mandalay, Kyeebwaye Press, 1970, 

Maung Thit Lwin(Ludu), The Mandalay Periodicals, The Working People Daily, 6-6- 

  1968, Mandalay and the Literacy trip, Vol II,   Mandalay, Aung Offset,  

  1998,  



336                                    Universities  Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9 

 

Ludu U Hla, The Myanmar in the War Time: Told by the Newspapers, Vol I,  

         Mandalay, Kyeebwaye Press,  

Ngwe U Daung, Tacthattarhmattan Hnint Ahtweahkhawmya,Yangon, Hnalonehla Sarpay, 

                1968, Shwekaingtha, The Centenary of Mandalay, ,Mandalay, The  

  Kyeebwaye Press, 1959, 

Dr. Than Tun, The Nationalism made in Mandalay, About the Poem, About the Literacy, 

                 Mandalay, Kyeebwaye Press, 1969., 

Min Yu Wei, The early periodicals and the presence periodicals, Papers on the  History of  

                  Periodicals, Yangon, Sarpay BeikHman, 1978, 

Ngwe U Daung, The Milestones of Journal and Magazine,  Papers on the History of  

                 Periodicals, Yangon, Sarpay BeikHman, 1978 

 

The Newspapers 

       The Mandalay Gazette (The Yatanabon Naypyitaw Newspaper) 

The Burma Democrat 

The Naypyitaw 

The Myanma Uzun Daily 

The Thangawada Daily 

The Burma’s Voice 

The Star of Burma 

The Taing Chit Daily 

The Leader, 

The People Daily 

The Bahosi Daily  

The Shweman Aungsi,  

The New Mandalay Sun Daily 

The Shew Man Evening News sheet, 

The Mandalay Ahyedaw Daily,  

The New Time of Mandalay Daily 

The Mandalay Ahyepaw Daily 

The Yan Aung Daily 



Universities Research Journal, 2017, Vol. 10, No. 9         337 
 

The Mandalay Hit Taing Daily 

The Myanma Lanzin,  

The Mandalay Times (Mann Khit), 28-1961 

The News Sheet (Thadin Hlwar), 4-1-1950 

 

 


